Kuvassa poika kuvan etualalla makaamassa pohtivaisena sängyllä

SURFAR-CHARLIE

Charlie älskar att dansa och surfa. Han vill gärna kombinera dessa två och dansa på sin surfbräda! Charlie har asperger och det kan ibland påverka hans känslor och mående. Han känner sig utanför och avvikande från andra omkring honom. Charlie ger inte efter och bemöter livets – och surfbrädans – utmaningar med självsäkerhet. Charlie inspirerar oss med sitt mod och sin hopp för framtiden.

Vem är jag då jag är utanför?

Charlie berättade att han har Aspergers syndrom. Hjärnan fungerar lite olika från många andras. Hur Aspergers ser ut för honom är att han har starka känslor, känslig hörsel och han gillar inte vissa ljud, smaker eller lukter.

  • Lär barnen hur man kan ta med andra och förstå hur det känns att vara utanför eller ensam. Charlie sa att han känner sig utanför. På vilket vis kan man känna sig utanför? Diskutera olika alternativa scenarion. Skriv upp dem på tavlan.
    • Exempel på scenarion:
      • alla andra talar om något gemensamt som en inte varit med om
      • en blir utanför när andra delar sig i grupper
      • ett barn blir inte bjuden till en födelsedag
      • man är den enda i en grupp som inte kan språket som andra talar
  • Dela upp eleverna i grupper och be dem rollspela ett scenario ni skrivit upp. Grupperna ska försöka hitta på lösningar hur man kan lösa situationen.
    • Vad kan du/ni göra, säga eller fråga för att få den andra att inte känna sig utanför? Be dem variera roller, d.v.s den som blir utanför och den som inte är utanför. Eleverna kan på så sätt märka hur det kan kännas i de olika rollerna.
    • Bolla sen tillsammans om hur de löste situationen och hur det kändes i de olika rollerna de fick spela.

Dokumentera lycka!

  • Alla har rätt att känna lycka och glädje i sin vardag. Charlies grej som ger honom lycka är att surfa och dansa. I filmen kombinerade han båda genom att flossa medan han surfade!
    • Vad är det du gillar att göra som gör dig glad och lycklig? Dela idéerna i era egna små grupper. Som hemläxa kan eleverna få uppgiften att fråga två personer vad som ger lycka och glädje åt dem.
    • Gå igenom svaren nästa lektion eller vid ett senare tillfälle. Fick eleverna ideér till vad ger dem eller andra lycka och glädje i vardagen?

Dokumentärfilm

Surfar-Charlie är en kort dokumentärfilm där vi träffar 10-åriga Charlie. Vi lär känna honom och hans familj: hans mamma, pappa och syskon.

  • Vilka tankar och känslor fick du av filmen? Vad var den finaste eller roligaste stunden? Fanns det ledsamma scener i filmen?
  • Varför tror du filmskaparen valde att göra en film om Charlie? Vad tror du man vill berätta och lära tittarna med filmen om Charlie?
  • Vad skulle din dokumentärfilm handla om? Vem skulle vara huvudpersonen?

Läromaterialet är skapat av Psykosociala förbundet & DOKKINO

Vill ni ytterligare fördjupa er i DOKKINO-filmernas ämnen? Bekantar er med Nordiska boktips till lågstadiet av biblioteket på Nordisk kulturkontakt!