Kuvassa kaksi poikaa pyöräilemässä vierekkäin.

TICTOC

Felix har en allvarlig form av Tourettes syndrom. Alldagliga situationer som resor och middagar blir utmanande för honom, och hur andra reagerar och kommenterar påverkar honom negativt. Felix vill göra en förändring och öka acceptans i samhället. Hans mål är att stå upp för sig själv och berätta öppet om sina utmaningar.

Diskussion om filmen

16-åriga Felix har Tourettes, vilket gör att han har rörelser eller ljud som är totalt ofrivilliga. Han berättar hur han plågas av att leva med sin funktionsvariation och han vill skapa medvetenhet genom att visa hur hans liv ser ut med Tourettes. Ni kan bekanta er med Tourettes exempelvis på attention.se. Diskutera om filmens innehåll i små grupper eller par:

  • Visste du om Tourettes syndrom innan du såg filmen TicToc?
  • Vilka känslor och tankar väckte filmen?
  • Hur är filmen visuellt? Hur fungerade färgerna och det visuella med Felix berättelse?
  • Varför tror du att filmskaparen ville göra en film om Felix?
  • Vad tänker du om du ser en person som har rörelser och ljud som ses som ovanliga? Har din uppfattning ändrats när du såg filmen?
  • Vad ser du som fint och hoppfullt i filmen?

Bara toppen på isberget

Vi får höra i filmen att många är snabba att döma Felix och andra som han eftersom många inte förstår bättre.

  • “Alla du möter kämpar med något du inte vet om. Var snäll. Alltid” (Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always.) är ett citat som beskriver väl hur vi människor borde möta varandra. Vem eller vilka är kända för citatet?
  • Vi alla är som ett isberg. Utåt syns bara toppen av berget, men under ytan finns det mycket mer. Diskutera med klassen eller i små grupper om fördomar man kan ha även när man inte känner till en persons bakgrund eller personlighet. Varför har vi fördomar och hur kan man reflektera på de fördomar man har?
  • Diskutera om utmaningar man kan se utåt och de utmaningar man inte kan se hos en annan person. Vilka exempel kommer ni på?
    • T.ex. man har föräldrar som grälar hemma, man har brutit sitt ben, man kämpar med en ätstörning, man känner ångest, man är besviken på sina vitsord trots att man gjort sitt bästa.
    • Det finns mycket som andra inte kan se, men Felix kämpar med något som ofrivilligt syns för alla andra. Många förstår fortfarande inte hur stor hans kamp är än idag.
  • På vilka sätt kan du och dina klasskompisar påverka dömande av olikheter. Diskutera och anteckna ner era ideér!
    • Nästa gång du ser någon i affären bete sig annorlunda eller se annorlunda ut, hur reagerar du?
    • Tänk på uttrycket om isberget och att personer med avvikande beteende kanske inte kan påverka sin egna situation. Hjälper det att inte döma andra?
    • Om du hör någon bli kritiserad, skälld eller mobbad för deras olikhet, vad kan du göra? Vad önskar du kunde göra i en sådan situation?
    • Känner du att du kan stå upp för andra och sprida kunskap om olikheter? Desto mer vi lär oss om olika livssituationer desto mindre dömer vi andra.

Läromaterialet är skapat av Psykosociala förbundet & DOKKINO

Vill ni ytterligare fördjupa er i DOKKINO-filmernas ämnen? Bekanta er med Nordiska boktips till högstadiet av biblioteket på Nordisk kulturkontakt!