Kuvassa kaksi poikaa kyyristyneenä ruohikossa katsoen keskittyneenä jotain.

STUNDER AV SOMMAR

Raphaël och Rémi är tvillingar och de har alltid stått varandra nära. De varma sommardagarna spenderas med båtfärder, hitta grodor i naturen och i skateparken med kompisar. Bröderna har blivit tonåringar och Raphaël blir allt mer utanför deras genemsamma kompisgäng på grund av hans funktionshinder. Konflikten med kompisarna påverkas brödernas nära relation.

Syskonskap

  • Vilka känslor och tankar väcker filmen Stunder av sommar? Vad tror du, hur upplever bröderna varandras liv?
  • Har du varit i en situation där ditt syskon, din vän eller nån nära dig haft eller har utmaningar i livet, går igenom något svårt eller har hinder av något slag? Vad gjorde du då?
  • I filmen Stunder av sommar ser vi ett tvillingspar som varit nära varann sen de föddes. Rémi säger att han inte har märkt att hans tvillingbror Raphael var annorlunda. Detta förstod han först senare, då de blev äldre.
    • Hur tror du Rémi tänkte när han började förstå hur andra ser hans bror Raphael? Tror du han började bete sig annorlunda? Eller fortsatte han vara med sin bror Raphael som innan? Varför skulle relationen ändras?
    • Vad tror du deras syskonskap ger dem? Vad kräver det av dem? Bröderna utvecklas i olika takt och Rémi är tacksam att det finns personer som hjälper Raphael på vägen. Raphael får bra stöd och Rémi får finnas där för Raphael på sitt sätt.

Känslor och självreflektion

  • Oron påverkar oftast hur man själv orkar med allt man gör I livet. Hur tar man hand om sig själv så att man själv också ska orka (t.ex. med sömn, motion, näring, kompisar, hobbyer)?
  • Hur har du själv tacklat situationer där du känt dig annorlunda eller utanför?
  • Hurdant stöd och hjälp kunde vara bra att få när man har något jobbigt i sitt liv? Vilka erfarenheter har du/ni av att ta emot hjälp?
  • Vi är alla olika här i världen och känner olika saker. Det som en annan tycker om kan en annan ogilla. Det finns olikheter i alla möjliga former. Människor vi känner och möter i livet kan vara långa eller korta, pratsamma eller tysta, känslosamma eller mindre känslosamma. Dessa ordpar är motpoler. Det kan finnas alla former mellan dessa motpoler också, man kan ibland vara en mer tyst person och med sina vänner riktigt pratsam.
    • Hitta på motpoler med hela klassen eller i små grupper. Vilka hittar ni på?
    • Eleverna får välja några som passar in på dem själva. Var på skalan mellan motpolerna skulle de sätta sig själva? Varierar det enligt de situationer de är med i?
  • Vad kan du göra om känslorna och tankarna går runt som en tornado i huvudet och du vet inte vad som är rätt och fel att göra? Var kan du få stöd?
    • Bara lugn! Du är inte ensam i detta. Det hör till att det kan vara omtumlande i ungdomen, eftersom det är tiden då du lär känna dig själv och hitta vem du är och vad du står för.

Den egna identiteten och självutveckling

  • Hur kan du utforska din identitet på ett sätt som känns tryggt för dig? Vad behöver du för att du skall våga tro på dig själv?
  • Hur utforskar man sin identitet? Varför är det bra att man gör det?
    • Varje dag och stund i ens egna liv kan man utforska sig själv. För varje situation du prövar på något nytt eller gör något utanför din trygghetszon är du en lärdom rikare. Sen bestämmer du själv hur du upplever situationen och om du vill göra det igen.
  • Reflektera – varför beter man sig som man gör, även när det inte är rätt eller känns bra? Diskutera i grupper! Exempel på situationer man kan diskutera om eller reflektera över:
    • En dag frågade Eli ut sin klasskompis som Eli gillat sen 7:e klassen på dejt. Kompisen sa nej. Eli blir nedslagen och tänker aldrig mer fråga ut någon. Hur känns Elis reaktion för dig? Vad leder det till? Eli kunde också tänka ”jag frågade iallafall och behöver inte längre fundera på svaret”. Vad tycker du?
    • Rio sa ifrån då Rio hade en annan åsikt än personen som hen diskuterade med. Det var ett stort steg för Rio som Rio fick samla mycket mod till. Hur tror du det kändes efteråt för Rio? Kanske mottagaren inte reagerade bra, vad säger det om dem och Rios åsikter? Kan man ha olika åsikter men ändå vara vänner? Kan man tycka olika om vissa saker och lika om andra?
    • Mamma står och säger att Lo skall plocka upp efter sig. Lo brukar ignorera henne och gå till sitt rum och smälla igen dörren. Faktum är att Los saker ligger på golvet och det gör mamma stressad och då mår hon dåligt. Vad skulle ni säga till Lo? Ifall Lo är trött efter skolan kan hen be om mer tid för sig själv och kan erbjuda att plocka sina saker en liten stund senare. Varför kan det kännas lättare för Lo att smälla igen dörren än tala med mamma?
    • Noor har mått dåligt nu i flera månader. Idag skall Noor boka en tid till kuratorn för att prata. Noor tar ett aktivt val att ta ditt liv i dina händer för att göra det bättre. Men – Noor gillar inte kuratorn. Hur ska Noor känna sig? Tänk om Noor inte ber om hjälp annanstans ifrån? Vad hade du sagt som Noors vän? Det är ett fint steg för Noom, som gör ett val som gynnar hen själv. Även om det blev en utmaning att hitta hjälp har Noor inte misslyckats.

Dokumentärfilm

Stunder av sommar är en kortdokumentär där vi träffar Raphaël och Rémi. I filmen följer vi bröderna under en tid en sommar.

  • Vilka tankar och känslor fick ni av filmen? Vilka bra och trevliga stunder minns ni, hade filmen några ledsna eller utmanande scener?
  • Varför tror du filmskaparen ville göra en film om Raphaël och Rémi? Vad vill filmen förmedla till åskådarna?
  • Vad eller vem skulle din dokumentärfilm handla om?

Läromaterialet är skapat av Psykosociala förbundet & DOKKINO

Vill ni ytterligare fördjupa er i DOKKINO-filmernas ämnen? Bekanta er med Nordiska boktips till högstadiet av biblioteket på Nordisk kulturkontakt!