Kuvassa tyttö tanssimassa yläkulmasta kuvattuna.

BGIRL BADLI

Malis hobby är breakdance, en krävande dansstil hon vill bli allt bättre på. Dans är Malis sätt att uttrycka sig själv, men hon vill gärna bli proffs och göra breakdance till sitt yrke. Samtidigt grubblar Mali på sin självständighet och möjligheten att fortsätta med dans i en ny skola på en ny ort.

Diskussionsfrågor till klassen:

  • I filmen har Mali en klar dröm: hon vill bli professionell dansare. Med dans kan hon uttrycka sig själv. Vad drömmer du om?  Gör en tankekarta om dina drömmer och önskemål. Det kan handla o stora eller små drömmar. Du kan rita, skriva, klippa bilder och texter ur tidningar eller hitta bilder eller texter på nätet. Varför är det viktigt att ha mål och drömmar?
  • I filmen berättar Mali om den glädje och frihet som dans ger henne, men också om de utmaningar hon känner och hur hon behöver utvecklas i hennes nya skola. Vad gör du när du känner oro eller stress? Skriv ner en lista som hjälper dig när du har utmanande tider (den kan inkludera andningsövningar, hobbyn du gillar, konst..). Spara listan för de dagar du behöver den.
  • I filmen får vi se Mali med sin tränare. Tränaren stöder Mali men kräver också självständighet och att hon tar initiativ och väl hand om sin träning. För att utvecklas i dans behöver Malin kliva ur sin trygghetszon (comfort zone), prova nya dansrörelser och öva sig att koppla av och varva ner. Hur verkar Mali reagera vid nya situationer? Hur märker man hennes reaktion? Hur reagerar du själv när det händer något nytt eller oväntat? Fundera tillsammans varför målsättningar är bra att ha och vad är bra med att utmana sig själv.
  • I filmen bor Mali tillsammans med sin storasyster och Mali har vänner både från dansen och i skolan. Hur stöder Malis syster och vänner hennes danshobby- och karriär?  Hur skulle du stöda ditt syskon, din släkting eller din vän då de möter utmaningar i livet? Hur skulle du önska få stöd av andra?
  • Försök minnas hur filmen såg ut visuellt. Vilka olika bildvinklar och bildstorlekar såg ni i filmen (t.ex. närbild eller slowmotion?). Hur påverkar filmens visuella egenskaper filmens ämne och temat i helhet? Hur ser vi visuellt att det handlar om en dansfilm?
  • I filmen hör vi Malis berättarröst. Varför tror du filmskaparna har valt ha hennes röst med i filmen? Hur skulle filmen se ut utan någon berättarröst? Kan du komma på fler filmer med en berättarröst i likhet med filmen Bgirl badli?

Gör er egna film!

  • Dela klassen i små grupper eller par. Gör en filmövning med temat Rörelse (Liike på finska). Gör filmen med hjälp av metoderna man använder i Lumiérè-filmer, se nedan. Ni kan bekanta er med Lumiérè-filmer med materialet från filmskolan Valve (på finska): Aikamatka elokuvaan. Ni kan också bekanta er med filmskapande med Filmrikets Filmskola.
  • Se filmerna ni skapat tillsammans och diskutera om innehållet. Hur var det att skapa film? Hur var det att komma på idén, skriva manus och regissera? Finns det s.k. “svåra” eller “enkla” ämnen då man skapar film?

LUMIÉRÈ-FILM

1. Välj vad ni vill filma och planera manus
2. Sätt telefonen på en mobilhållare eller kameran på ett kamerastativ
3. Välj bildstorlek: helbild eller halvbild? Placera bilden vid en neutral vinkel, dvs ögonnivån
4. Rör inte på kameran under inspelningen
5. Spela in scenen eller händelsen
6. Spela in en film på ca 45 sekunder

Källa: Tommi Nevala: Aikamatka elokuvaan. Elokuvan historian oppimateriaali peruskouluille ja lukioille. Valve filmskola, Uleåborg, 2015.

Läromaterialet har skapats av: DOKKINO

Vill ni ytterligare fördjupa er i DOKKINO-filmernas ämnen? Bekanta er med Nordiska boktips till högstadiet av biblioteket på Nordisk kulturkontakt!