AÏCHA

  • Elokuvassa Aïcha joutuu erikoisen tilanteen eteen: hänen nimensä on kirjoitettu väärin kansallisuutta koskeviin eli hyvin virallisiin papereihin. Pohdi, mikä merkitys nimellä on ihmiselle. Mitä oma nimesi merkitsee itsellesi?
  • Miksi Aïchalle on tärkeää saada oma nimi kirjoitetuksi oikein? Jos sinun nimesi päätettäisiin vaihtaa kysymättä asiasta, miten itse ajattelisit tai toimisit tässä tilanteessa? Voitte myös kokeilla, miltä tuntuu käyttää toista nimeä yhden päivän ajan, käyttämällä esimerkiksi toista tai keksittyä nimeä!
  • Elokuvassa käy ilmi, ettei Aïcha ole yksin ongelmansa kanssa. Palauta mieleen, miten yhteisöllisyys ja yhteisön tuki tulee esille elokuvassa. Mikä merkitys yhteisön tuella on Aïchalle hänen tilanteessaan? Miten itse neuvoisit Aïchaa?
  • Yleinen kerronnan rakenne on elokuvissa seuraava: alku, keskikohta, loppu. Tarinan alussa tutustutaan henkilöihin ja elokuvan maailmaan. Keskikohdassa syvennytään henkilöhahmoihin, päähenkilön tarinaan ja mahdolliseen ongelmaan, ja lopussa ongelmat monesti ratkeavat tai helpottavat. Mikä on mielestäsi kerronnan rakenne elokuvassa Aïcha? Miten tarina kehittyy? Mitä opimme elokuvan alussa, ja mitä tiedämme sen lopussa?
  • Synopsiksella tai juonitiivistelmällä tarkoitetaan: “valmiista teoksesta kuten elokuvasta, kirjasta tai oopperasta kirjoitettua lyhyttä yhteenvetoa, joka on laadittu katsojia varten esimerkiksi mainokseen, lehteen tai ohjelmavihkoseen. […] Synopsis kirjoitetaan olettaen, että lukija ei ole nähnyt elokuvaa. Pidä mielessä kysymykset kuka, mitä, missä, milloin ja miksi.” (Lähde: Koulukino)
    a. Kirjoita elokuvasta synopsis. Etsi Koulukinon sivustolta malliksi valitsemasi elokuvan synopsis. Tarkastele esimerkiksi juonitiivistelmiä elokuvista Muumit Rivieralla (2014), Vedenneito (2019) tai Eden (2020).
    b. Kirjoita elokuvasta lyhyt arvostelu. Toisin kuin synopsis, elokuva-arvostelu sisältää mielipiteen elokuvasta, mutta kertoo myös perustietoja elokuvasta. Elokuvien tiedot löydät täältä. Tutustu lähemmin elokuva-arvostelujen tekemiseen Koulukinon sivuilla.
  • Genre eli lajityyppi on tapa luokitella elokuvia, kirjallisuutta ja muita taidelajeja. Elokuvan lajityyppejä ovat mm. komediaelokuvat, draamaelokuvat, dokumenttielokuvat, kauhuelokuvat ja tieteiselokuvat. Aïcha-elokuvan ohjaajat luonnehtivat elokuvaa dokufiktioksi, eli sekoitukseksi dokumentti- ja fiktioelokuvaa. Mitä arvelet käsitteen tarkoittavan? Mitkä kohtaukset elokuvassa ovat mielestäsi dokumentaarisia, mitkä taas fiktiota? Perustele vastauksesi.
  • Pohdi, mikä merkitys erilaisilla genreillä tai kategorioilla on. Pohdi myös, onko aina tärkeää erotella asioita selkeästi toisistaan, ja mitä hyvää voi olla ”sekoituksissa”, ja ketkä lopulta määrittävät sen, miten asioita jaotellaan tai luokitellaan.

Vinkki: katso elokuvantekijöiden Lauran ja Farazin esittelyvideo. Vastaa Lauran esittämiin kysymyksiin. Mitä ensivaikutelmia ja ajatuksia sait elokuvasta, entä mitä kritisoisit? Mitä kysyisit ohjaajilta elokuvasta ja sen luomisesta?

Tehtävät: DOKKINO