Sisarukset vierekkäin sängyssä yhdessä nauraen, toisella kädessä puhelin

PERHOSIA VATSASSA

Elokuvassa seurataan sisaruksia Jipiä ja Fieniä. Jip on ihastunut ensimmäistä kertaa elämässään ja käy läpi uusia tuntemuksia. Nuorempi sisar Fien on utelias ja kyselee veljeltään, miltä ihastuminen tuntuu. Yhdessä he päättävät tutkia sitä, mitä ihastuminen oikein on!

Katso täältä Mieli ry:n videotervehdys vuoden DOKKINO-teemaan Musta tuntuu liittyen!

Rakkauden monet muodot

  • Ihminen voi rakastaa monella lailla monenlaisia asioita, rakkaudella on siis monenlaisia muotoja.
    Opettaja kertoo ryhmälle tehtävä aluksi, että ihminen voi rakastua toiseen ihmiseen niin, että hän haluaa olla tämän kanssa ”yhdessä”. Mutta ihminen voi rakastaa toista ihmistä monella muullakin tavalla, niin kuin elokuvan Fien rakasti veljeään. Ihminen voi myös rakastaa monenlaisia muitakin asioita kuin ihmisiä.
    Pohtikaa ryhmän kesken, mitä ja miten voi rakastaa. Voitte pienryhmissä kirjata esiin nousseet asiat luetteloksi tai käsitekartaksi.

Missä rakastuminen tuntuu?

  • Tunteet, kuten rakastuminen, tuntuvat kehossa. Jokainen kokee tunteet omalla tavallaan.
    Opettaja alustaa ryhmälle tehtävän kertomalla, että monet voimakkaat tunteet aiheuttavat kehossa tuntemuksia. Hammaslääkärille meneminen tai esiintyminen voi jännittää niin, että hengitys kiihtyy, posket alkavat punoittaa tai alkaa pissattaa. Miltä sitten rakastuminen ja ihastuminen oikein tuntuu?

    Vaihtoehto A.
    Annetaan kullekin oppilaalle kolme post-it -lappua. Oppilaat asettavat laput omalle keholleen sellaisiin kohtiin, joissa rakastuminen tai ihastuminen omasta mielestä tuntuu. Vertailkaa ryhmän kesken kokemuksia ja keskustelkaa tunteiden kehotuntemuksista!

    Vaihtoehto B.
    Oppilaat piirtävät vihkoon ”pullaukon” eli summittaiset ihmisen ääriviivat. Oppilas merkitsee rastin piirretyn hahmon sellaisiin kehonosiin, joissa rakastuminen tai ihastuminen hänen mielestään tuntuu. Vertailkaa ryhmän kesken kokemuksia ja keskustelkaa tunteiden kehotuntemuksista!

Sanontoja

  • Elokuvan nimi on Perhosia vatsassa. Keskustelkaa ryhmän kesken siitä, mitä se tarkoittaa!
    Pohtikaa tämän jälkeen yhdessä, mitä muita rakastumiseen sopivia sanontoja tunnette? (Esimerkkejä: ”olla kuin tulisilla hiilillä”, ”vetää jalat alta” tai ”lämmittää”).
    Keksikää sitten uusia sanontoja! Miltä rakastuminen tuntuu? Miltä tuntuu se, kun huomaa saavansa vastarakkautta? Entä se, kun huomaa, ettei saa vastarakkautta? Käykää uudet keksimänne sanonnat lopuksi yhdessä läpi.
    Vinkki: Eläimet, värit, säätilat ja luonnonilmiöt ovat hyviä lähtökohtia sanontoihin, kuten ”vihainen kuin ampiainen” tai ”puhua pää punaisena”.

Rakkaustohtorin vastaanotolla

  • Elokuvassa Jip pitää Rakkaustohtorin vastaanottoa. Mitä sinä kysyisit Rakkaustohtorilta?
    Tehtävän aluksi opettaja jakaa kaikille oppilaille paperilaput ja mikäli oppilas vain keksii, hän voi kirjoittaa Rakkaustohtorille suunnatun kysymyksensä lapulle. Opettaja kerää laput, valitsee kysymyksistä neljä, jotka hän kirjoittaa uusille lapuille (ettei oppilas paljastu käsialansa perusteella). Opettaja jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa yhden kysymyksen kullekin pienryhmälle. Mitä pienryhmä vastaisi kysyjälle Rakkaustohtorin roolissa? Pienryhmät saavat valmistella vastauksensa.
    Tehtävää voi jatkaa vielä pienellä lisämausteella! Rakkaustohtorin rooli voi kiertää pienryhmältä toiselle asettamalla esimerkiksi Rakkaustohtori -kyltin pienryhmän eteen. Opettaja voi toimia tilanteessa kuin tosi-tv-ohjelman juontajana, joka haastattelee asiantuntijoita kuvitteellisessa Doctor Love -ohjelmassa. ”Studioyleisö”, eli ei-asiantuntijavuorossa olevat oppilaat, saavat kysyä tarkentavia kysymyksiä. Lisähauskuutta tehtävään saa tuomalla mukaan roolivaatteita (esim. huivit, silmälasit).

Tehtävät: Mieli ry