Kuvan etualalla tyttö istumassa uimaltaan reunalla, mietteliäs katse suunnattuna eteenpäin

MERIHEVONEN

Hanan toimii uimaopettajana ja hänen päämääränään on opettaa pikkuveljensä Sidar uimaan. Hanan perheineen kuuluu jesideihin ja he ovat saapuneet Irakista Saksaan pakolaisina, vaarallisen merimatkan jälkeen. Matka uuteen kotimaahan koitui melkein perheen kohtaloksi. Hanan prosessoi yhä tapahtunutta mutta ennen kaikkea hän on huolissaan nuoremmasta veljestään, jolle koettu trauma voi nousta pintaan myöhemmin.

  • Elokuvan nimi on Merihevonen. Mihin nimi viittaa tai mitä tällä tarkoitetaan?
  • Elokuva sijoittuu uimahalliin ja elokuvassa tutustutaan elokuvan henkilöihin ja heidän tarinoihinsa uimakoulun kautta. Muistatko jälkeenpäin, mitä elokuvassa kerrottiin? Ymmärsitkö, mitä Hananin perhe oli kokenut, vaikka elokuvassa ei nähty kuvia muualta kuin uimahallista? Keskustelkaa yhdessä ryhmän kesken, mistä elokuva kertoi, ja pohtikaa, miksi elokuvan tarina päätettiin kertoa tällä tavalla.
  • Mitä uimataito merkitsee Hananille ja Sidarille? Miksi Hanan kokee tärkeänä sen, että pikkuveli Sidar oppii uimaan? Entä mitä uimataito merkitsee itsellesi? Muistatko vielä, miltä tuntui mennä ensi kertaa veteen ja miltä tuntui, kun opit uimaan?
  • Hanan ja tämän perhe ovat saapuneet Irakista Saksaan pakolaisina vaarallisen merimatkan jälkeen.
    a. Piirtäkää heidän matkastaan kartta. Suunnitelkaa symbolit kuvaamaan matkan eri vaiheita: vene tai lokki voisi tarkoittaa merimatkaa, jalan kuva voisi symboloida kävelymatkaa jne. Miten luulet heidän kulkeneen matkansa, oliko heillä kulkuneuvoja tai apuvälineitä? Miten pitkä heidän matkansa oli (km) ja miten kauan heidän matkansa kesti (päiviä, viikkoja)? Keskustelkaa lopuksi yhdessä, miksi Hanan perheineen joutui lähtemään pitkälle matkalle vieraaseen maahan, ja mitä matka merkitsi heille.
    b. Vaihtoehtoisesti voitte tehdä Suomen pakolaisavun Matkalaukkuharjoituksen. Harjoituksessa pohditaan, mitä pakomatkalle lähteminen tarkoittaa ja mitä tavaroita otetaan mukaan.
  • Kuvitelkaa, että Hanan ja Sidar aloittavat uusina oppilaina omassa koulussasi. Mitä koulun asioita ja paikkoja esittelisit heille, entä miten he voisivat parhaiten tutustua muihin oppilaisiin? Mitä neuvoja antaisit heille uuteen elämään ja kouluarkeen sopeutumisessa?
  • Pohtikaa yhdessä, mitä Hananille ja hänen pikkuveljelleen Sidarille kuuluu nykyään. Käyvätkö he edelleen uimakoulussa vai onko heillä uusia harrastuksia? Mitä heidän perheelleen kuuluu, miten he viettävät aikaa yhdessä? Mitä kaikkea uutta he ovat oppineet uuteen kotimaahan muuton jälkeen?
  • Tutustukaa pareittain tai pienryhmissä lasten oikeuksiin. Voitte käyttää apuna Pelastakaa lapset –sivuston kokoelmaa lasten oikeuksien lyhenteistä. Valitkaa oikeuksista viisi kohtaa, jotka nousevat esille elokuvassa. Keskustelkaa tämän jälkeen, miten elokuva käsittelee valitsemianne oikeuksia.

 

VINKKI!

Voitte syventää tehtäviä pakolaisuudesta tutustumalla Suomen pakolaisavun kouluille suunnattuihin tehtäviin. Tehtävät on jaoteltu ikäryhmittäin, ja mukana on niin keskustelu- kuin videomateriaalia.

Katso täältä Mieli ry:n videotervehdys vuoden DOKKINO-teemaan Musta tuntuu liittyen!

Tehtävät: Suomen pakolaisapu & DOKKINO