TULEVAISUUDEN PUOLESTA

  • Elokuvassa tutustumme 12-vuotiaaseen Jovannaan Alankomaista. Jovanna kuvailee ajatuksiaan ilmastonmuutoksesta ja kertoo kotimaansa ympäristötilanteesta. Kuvittele, että saat vieraaksi ulkomaalaisen nuoren, joka ei ole koskaan käynyt Suomessa. Miten kuvailisit Suomen ympäristöä, vuodenaikoja ja luontoa vieraallesi? Mitä Suomen nähtävyyksiä ja maisemia esittelisit hänelle?
  • Elokuvassa Jovanna on aktiivinen Instagramissa ja seuraa ilmastoaktivisti Greta Thunbergiä. Jovanna ihailee Gretan rohkeutta ja itsevarmuutta. Ihailetko sinä ketään? Seuraatko tunnettuja julkisuuden henkilöitä? Keskustele parin tai ryhmän kanssa siitä, kenet haluaisit tavata, jos saisit siihen mahdollisuuden.
  • Jovanna toteaa elokuvassa, että lapset eivät voi äänestää. Muutosta täytyy tehdä toisin, esimerkiksi osallistumalla mielenosoituksiin. Miltä uskoisit maailman näyttävän, jos lapset saisivat äänestää? Uskotko vaikuttamiseen mielenosoitusten kautta?
  • Jovanna kertoo elokuvassa asuvansa perheensä kanssa “earth house”-talossa, eli ekotalossa. Mitä luulet ekotalon tarkoittavan? Millaisessa talossa haluaisit itse asua, jos saisit vapaasti unelmoida? Piirrä tai kuvaile omin sanoin unelmiesi koti.
  • Jovannan kotitalossa ei ole vesivessaa tai jääkaappia, sillä ne kuluttavat paljon energiaa ja vettä. Kuvittele, minkälaista olisi elää ilman jääkaappia. Mitkä arkiasiat muuttuisivat? Mitä et voisi ostaa kotiin? Miten korvaisit jääkaapin tarjoaman säilytyksen?
  • Elokuvassa näemme klippejä eri puolilta maailmaa, joissa paikalliset lapset kertovat ympäristöstään. Esimerkiksi Fidžin tasavallassa asuva Minh Thu kertoo asuinalueensa elintärkeistä koralliriutoista, ja Vietnamissa asuvan Thru Anin täytyy käyttää maskia huonon ilmanlaadun takia.
    a. Elokuvassa tapaamme Thru Anin ja Minh Thunin lisäksi Curaçaon saarilla asuvan Jaydenin, Ghanan tasavallassa asuvan Pearlin, Australiassa asuvan Lukasin sekä Intiassa asuvan Chandun. Missä nämä maat ja saaret sijaitsevat? Tutki maailmankarttaa ja etsi kaikki maat ja tasavallat.
    b. Mitä ajatuksia ja tunteita lasten kuvaamat videot herättivät sinussa? Opitko videoiden kautta jotain uutta?
    c. Tee lyhyt video, jossa esittelette Suomen luontoa ja ilmastoa. Pohdi videon kuvauspaikkaa ja ympäristöä, sekä mitä asioita nostaisit esille suomalaisesta luonnosta; huomioi myös videon äänimaailma. Voit huomioida videossa myös elokuvakerronnan vaikuttamismahdollisuudet, ja minkälaisen sanoman haluat välittää videolla.

Vinkki: Instagramissa profiilissa Climate Clips (@climate_clips) voitte tutustua projektiin ja nähdä lisää lasten tekemiä lyhyitä videoita.

Tehtävät: DOKKINO

#DOKKINO – JATKA TEHTÄVIÄ DOKKINON INSTASSA!

  • Onko asuinseutusi tai lähiympäristösi muuttunut kuluneen vuoden aikana? Kerro kuvalla tai videolla, miten asuinseutusi tai lähiympäristösi on muuttunut, tai minkälaisiin muutoksiin olet kiinnittänyt huomiota.
  • Ympäristöllä on suuri merkitys ihmisen hyvinvointiin. Pohdi, mikä omassa ympäristössäsi saa sinut voimaan hyvin, ja jaa kuva sinulle hyvää oloa tuottavasta paikasta, hetkestä, tunnelmasta tai vaikka eläinkaverista!