Opetusmateriaalit

02_20110126dokkino_c_heidiuutela_taivallahden_peruskoulu_5lk
Kuva: Heidi-Hanna Karhu

Näin hyödynnät DOKKINO-opetusmateriaaleja

DOKKINO-opetusmateriaalit uudistuivat vuonna 2017 siirtymällä mobiilioppimisympäristöön ja painottamalla entistä vahvemmin empatiakasvatusta osana koulutyötä. Mobiilialustalla toimivat oppimistehtävät haastavat sekä aktivoivat koululaisia tarjoamalla uusia itsenäisen tekemisen sekä yhteistyön muotoja. Uudistuksen myötä on pyritty tarjoamaan yhä paremmin sisältöjä, jotka vastaavat koulujen monipuolistuneita tarpeita ja uuden opetussuunnitelman painotuksia. Vuoden 2018 opetusmateriaalit ovat rakennettu yhteistyössä Seta ry:n sekä Nuorten mielenterveysseuran Yeesi ry:n kanssa.

Jokaiseen DOKKINO-elokuvaan kuuluu purkutehtäviä, jotka käsittelevät kyseisen dokumentaarin sisältöjä. Oppimistehtävät kannustavat oppilaita luovuuteen, toisten huomioon ottamiseen ja kriittiseen pohdintaan. Tehtävät on kirjoitettu monenlaisia oppijoita ajatellen: jokaiselle löytyy omanlaisensa tapa käsitellä dokumenttielokuvia. Keskeistä tehtävissä on roolinotto, empatiataitojen harjoittelu sekä tunteiden tunnistaminen ja ilmaisu.

Oppimistehtäviä voi tehdä kouluryhmän valinnan mukaan joko ryhmässä tai itsenäisesti. Tehtävät on laadittu siten, että kukin opettaja voi valita niistä itselleen ja luokalleen luontaisimmat.

Opetusmateriaalien käyttö on maksutonta. Näytöksiin ilmoittautuneille opettajille lähetetään etukäteen koodi, jolla tehtävät saa käyttöönsä maksutta.

DOKKINO-opetusmateriaalien käyttöohje opettajille

DOKKINO-opetusmateriaalit on työstetty Seppo-alustalle, joka toimii selaimessa ja on suunniteltu mobiilikäyttöön. Alusta mahdollistaa oppimistehtäviin vastaamisen tabletin ja puhelimen avulla. Oppimisympäristö on helppokäyttöinen ja monipuolinen: oppilaat voivat vastata tekstillä, kuvilla, videoilla tai äänitiedostoilla.

Katso tästä ohjevideo mobiilioppimisympäristön käytöstä:

Kirjalliset ohjeet opetusmateriaalien lataamiseen

Aloita pelin lataaminen menemällä seppo-kauppaan: https://play.seppo.io/shop/games

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ongelmatilanteissa voit ottaa yhteyttä Sepon asiakaspalveluun (keskimmäinen ikoni oikeassa yläkulmassa) tai DOKKINO-tuottajaan. Huomioithan, että käyttö on maksutonta DOKKINO-tuottajalta saatavan koodin avulla.

Pohdittavaa ennen elokuvakäyntiä

Tässä muutamia ajatuksia siitä, miten elokuvissakäynnin voi yhdistää oppitunteihin:

Kuvataide: 
Onko dokumenttielokuva taidetta? Miten dokumenttielokuvan juoni rakentuu? Miten rajauksella tai leikkauksella voidaan vaikuttaa elokuvan sanomaan? Opetusmateriaalista löytyy runsaasti erilaisia tehtäviä, jotka soveltuvat kuvataideopetukseen.

  • Mikä on dokumenttielokuva?
  • Miten dokumenttielokuva eroaa esim. uutisreportaasista tai ajankohtaisohjelmasta?
  • Mitä dokumenttielokuvia olet itse nähnyt?
  • Mitä elokuvallisia keinoja niissä käytettiin?
  • Uskotko, että näkemäsi dokumenttielokuva oli totta? Oliko sen päähenkilöt todellisia, puhuivatko he todellisista tunteista/ asioista?
  • Minkälaisen totuuden dokumenttielokuva kertoo?
  • Voiko dokumenttielokuvalla vaikuttaa esim. yhteiskunnallisiin asioihin?
  • Miten teen oman lyhyen dokumenttielokuvan?
  • Mistä aiheesta itse tekisit dokumenttielokuvan?

Musiikki:
Mikä on musiikin tehtävä elokuvassa? Mistä muista äänistä elokuva koostuu? Kokeilkaa katsoa jonkin elokuvan kohtausta ilman ääntä, ja luokaa kohtaukseen äänimaailma itse. Äänimaailmaa voi luoda millä vaan: miltä kuulostaa liitu liitutaulussa? Entä vesihanan tiputus tai pulpetin kannen kolahdus? Miten viuhuu oppikirja?

Eettisiä kysymyksiä voidaan pohtia uskonnon tai elämänkatsomustiedon tunneilla, eri maiden historiaa ja elinkeinoa ympäristö- ja maantiedon, kielten tai historian tunneilla.

Toivomme, että viihdytte elokuvissa ja saatte niistä irti mahdollisimman paljon. Jos mieleenne tulee parannusehdotuksia tai muuta palautetta tapahtumasta, otamme niitä erittäin mielellään vastaan!

DOKKINO-opetusmateriaalien videot

Kallion lukion vuoden 2018 dokumenttielokuvakurssilaiset toimivat merkittävässä roolissa osana DOKKINO-opetusmateriaalien rakentamista. Lukiolaiset suunnittelivat ja toteuttivat sarjan erilaisia kysymysvideoita, jotka herättelevät oppilaita pohtimaan ohjelmiston teemoja sekä elokuvien sisältöjä yhä monipuolisemmin. Dokumenttielokuvakurssilaisten ohjaavana opettajana toimi Emilia Lehtinen.

Tekijätiedot videoittain:

Patsastelua

Suunnittelu ja toteutus: Asta Friman ja Valtteri Gutev
Kuvaus: Pinja Miettinen ja Asta Friman
Editointi: Asta Friman
Esiintyjät: Valtteri Gutev, Asta Friman, Hille Auvinen, Anton Avela, Sini Rinkinen ja Nella Valkonen.
Musiikki: Apple Pinnacle Studios library

Entä jos…

Suunnittelu ja toteutus: Oona Willman
Esiintyjä: Oona Willman

Zlug R-kioskilla

Suunnittelu ja toteutus: Siiri Ilomäki ja Siiri Matinpuro
Esiintyjät: Siiri Matinpuro, Valtteri  Gutev (ääni)
Musiikki: Imovie music library

Minitarina

Suunnittelu ja toteutus: Liisa Kevin ja Viola Sarsila
Esiintyjät: Liisa Kevin ja Viola Sarsila
Musiikki: Acoustic Sunrise, Licensed under Final Cut X Pro

Haastattelu

Suunnittelu ja toteutus: Elsa Kivimäki, Elsi Sloan
Esiintyjä: Elsi Sloan
Musiikki: Elsi Sloan

Päiväni rehtorina

Suunnittelu ja toteutus: Eveliina TalviOja, Sofia Mäenalanen
Kuvaus: Sofia Mäenalanen
Äänitys: Eveliina TalviOja
Leikkaus: Sofia Mäenalanen
Näyttelijä: Saaga Sihvola

Opet koulukuvassa

Suunnittelu ja toteutus: Tinka Markkinen
Esiintyjä: Tinka Markkinen
Musiikki: ”Shaving Mirror” Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

Hawaijilla 10 vuoden päästä

Suunnittelu ja toteutus: Tuuli Hiidensalo
Esiintyjä:  Tuuli Hiidensalo
Musiikki: iMovie music library,  “Vesijärvi”-track

Koulu 2.0

Suunnittelu ja toteutus: Alma Alanko ja Seena Talvi
Esiintyjä: Alma Alanko